now.

now.

Bokmässan, ja.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 06 Oct, 2013 16:33
Bokmässan, ja. Den snurrade jag ju runt och gick vilse på ett par gånger om. Men det var det värt. Jag fick träffa Amanda och sitta uppe på den fantastiska balkongen i Bonnierförlagens monter och spana ut över folkhavet. Fick dessutom hälsa på i Babblarnas monter och köpa med boken med Diddi på hem till unga fröken O. Bara en sån sak! Mycket tacksam för tåget hem också.

Och en 'note to self': nästa gång - bekvämare skor, bekvämare skor, bekvämare skor.

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post726

En grej - ett ord!

Kreativt skrivandePosted by cecilia 04 Feb, 2012 11:17
Mattias (Please Copy Me) meddelar att Gunnar Hård Af Segerstad (frilanscopy i Göteborg) nu har hittat botemedlet mot särskrivningar, och det är vi ju alla sjukt glada för. Om det nu bara kunde vara så bra att de som särskriver läser Mattias blogg också och läser Gunnars eminenta regel. Hm... För säkerhets skull upprepar jag Gunnars regel och förklaring här, OM det nu skulle vara så att någon särskrivningstok skulle hitta in här:

En grej – ett ord.

Alltså: om det är en grej som hör ihop – som sjuksköterska, skumtomte eller damcykel till exempel – då ska ordet skrivas ihop. Tumregeln gäller såklart också om sjuksköterskorna, skumtomtarna eller damcyklarna skulle få för sig att bli fler. Om du ändå är osäker: skriv ihop. Om det då ser alldeles galet ut – som påväg till exempel – då ska det, just det, skrivas isär.


  • Comments(4)//now.wordflow.se/#post682

Q&A om Copy-gebitet

Kreativt skrivandePosted by cecilia 17 Jan, 2012 18:15
Jag fick ett par riktigt bra frågor på mailen om Copy-yrket, och inser att jag inte skrivit något om detta på ett bra tag. Absolut dags igen! Så jag samlar här det som finns skrivet på min blogg om detta, om det är någon mer som sitter och är sugen på att plugga till Copy, och kompletterar med dagens intressanta frågor:


En 10-stegs-guide till Copy-yrket

Fråga med svar

Fler frågor med svar

Om att skriva förpackningstexter


Hur gör man för att få in en fot på en byrå? De flesta säger att de inte har TID trots att man erbjuder gratis arbetskraft.

Jag sålde in mig under tiden som jag gick Copy-utbildningen på Berghs, erbjöd mig att jobba gratis i två månader och sitta och plugga på plats på byrån, och vips så vågade man prova mig för "riktiga" småprojekt, för det var enkelt - jag fanns i huset, och snart provade man mig till större projekt.

Idéarbete, research, möten, skrivande: ge gärna exempel på din roll i en kampanj, steg för steg. Hur det brukar gå till? Hur mkt tid går åt till vad? Generellt sett.

Min roll i en kampanj sträcker sig över alla de delar du beskriver. Som Copy är du ofta med och har kundkontakt och är med på eller driver möten tillsammans med AD:n/Projektledaren. Det brukar gå till så att man träffar kunden, får ett uppdrag (t.ex. Vi ska göra en företagspresentation) - där gäller det att du som Copy är med från start och ställer rätt typ av frågor för att du sedan inte ska ha för många frågetecken när du sitter på din kammare, och för att göra ditt jobb så enkelt som möjligt. Här kan alla typer av underlag hjälpa, företagets affärsplan, värderingar, vem riktar sig presentationen till, hur ska den användas, hur ser företagets konkurrenter ut och hur uttrycker man sig i branschen, finns det ett branschspråk? Gör gärna research INNAN mötet så du är påläst och kan ställa rätt frågor. Sen börjar idéarbetet, tillsammans med AD:n, kanske har ni ett brainstorming-möte där ni ser över analysen du gjort och hur målgruppen ska nås på bästa sätt. AD:n har gjort sin analys kring formspråk och konkurrenter på sin flank. Efter brainstormingen: Den viktiga ruvningsfasen, som jag kallar den, tid att låta all information smälta. Det är då idéerna kommer. Ofta i duschen eller i sängen innan du ska somna, eller under en promenad. När grundidén är satt tillsammans med AD:n börjar sedan SKAPANDET, skrivandet. Det är jättesvårt att säga hur mycket tid som går åt till vad, det skiljer sig väldigt från projekt till projekt. Men det är lättare att skriva bra, ärliga texter om grundarbetet med research och idé är grundligt utfört.

Tar du med dig jobbet hem? Kan du släppa det?

Ja - när man ruvar på en idé (se ovan) men inte i form av att jag JOBBAR kväll och natt. Men det är ett jobb som man aldrig helt "stänger av" för den bärande idén till en kampanj kan komma när som helst. Ha alltid papper och penna med dig.

Framtidsprognos, vad tror du?

Jag tror det ser ljust ut för reklamskribenter och textkreatörer. Helt klart. Passionerade och inspirerade sådana. :-)

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post673

Lästips: Grym berättarteknik

Kreativt skrivandePosted by cecilia 20 Jun, 2011 11:11

Är mitt uppe i att studera lite olika berättartekniker nu för ett skrivprojekt - och samtidigt är jag mitt uppe i den här. A Long Way Down av Nick Hornby. En alldeles lysande roman med stark start och dessutom är berättartekniken – att låta de fyra huvudpersonerna berätta händelseförloppet hela boken igenom om vart annat med fyra helt olika synsätt och språksätt (skickligt!) – helt lysande.

Smart kille, den där Hornby.
Och rolig.

  • Comments(1)//now.wordflow.se/#post595

Sex-ords-story-utmaning

Kreativt skrivandePosted by cecilia 06 Jun, 2011 12:48

Hemingway skrev en gång en berättelse som bara innehöll sex ord:
“For sale: baby shoes, never worn.”
Många anser att detta är det snyggaste han har skrivit.
Tidskriften WIRED bad några författare göra sin version av sex-ords-storyn:

"With bloody hands, I say good-bye.
"- Frank Miller

"I’m your future, child. Don’t cry."
- Stephen Baxter

"The baby’s blood type? Human, mostly.
"- Orson Scott Card

Så här kommer utmaningen - skriv en egen!
Min kommer här (för att gå vidare på creepy-barn-temat):

"Vilken månad jag är i? 16:e."


  • Comments(6)//now.wordflow.se/#post591

Tips från coachen.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 29 Apr, 2011 19:46
Okej. Jag tog ett beslut om att ta mitt eget kreativa skrivande på större allvar och gav mig själv en födelsedagspresent: En författarcoach och en distanskurs som heter "Hitta din bok". Läs mer om henne här.

Jag känner att jag har lite motstånd att dela detta, som att det förpliktigar mig att prestera något bra nu, eftersom jag talar om det. Men å andra sidan: det kan ju också ge mig stöd från er andra som skriver därute att dela det, tänker jag.

Så, detta säger författarcoachen om kursen:

Men hjälp av den här kursen vågar jag lova att du kommer att hitta minst en, kanske flera, konkreta och hållbara bokidéer att jobba vidare på. Vi kommer att utforska vad du kan, vad du är intresserad av och hur du kan finna energi och passion för skrivandet.

Under kursens gång kommer du att få 6 kursbrev om hur du:
- Inventerar dina kunskaper och intressen
- Överkommer dina (eventuella) rädslor för skrivandet
- Använder olika metoder för att generera idéer
- Hittar din nisch
- Väljer genre och tema
- Hittar din målgrupp
- Skapar rutiner för ditt skrivande
- Strukturerar ditt skrivande
- Väljer berättarstil

Så.
Då kör vi!

  • Comments(2)//now.wordflow.se/#post573

Vill ha.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 10 Apr, 2011 12:31

Fler roliga bonader på www.hyltanna.se.

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post562

Lite Lost.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 04 Apr, 2011 16:42

I helgen tittade vi klart på sista säsongen av Lost. Och nu förstår jag varför serien heter Lost, eftersom man känner sig lite Lost av den, rätt och slätt. Så många frågor snurrade runt i våra bollar efter det sista avsnittet. Och äntligen. Äntligen fick vi surfa och läsa och rota i all den där informationen som finns på nätet.

Nu får vi fördjupa oss i alla forum, alla tolkningar. Så folk håller på! Så många som verkligen djupdyker i symbolik, detaljer, siffror. Så många teorier. Och så många frågor som aldrig blir besvarade. Det är nog så det ska vara. Man ska nog vara lite Lost av Lost. Tror jag. Snacka om kreativt skrivande manusförfattare.

Mina favoritkaraktärer är Sayid och Hurley. Sayid som handgripligen tar tag i saker och reder ut dem "no matter what", och Hurley som alltid vill att alla ska ha det bra och gärna vänder sig till gudliknande figurer och kallar dem "Dude" - en karaktär med mycket hjärta.

Så. Nästa serie, vilken blir det?

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post558

Ballad om Censuren

Kreativt skrivandePosted by cecilia 30 Mar, 2011 11:55
Idag lyssnar jag om och om på en av de otaliga texter som Cornelis skapat. Ballad om Censuren. Åh. Textrader från denna låt dyker upp titt som tätt i min hjärna, sådär lite på trots, när jag känner mig förorättad eller om jag inte får all information jag behöver. Då kommer den. Och hackar lite ettrigt.
Kan inte bestämma mig för vilken vers jag gillar bäst.
Men den här är grym:

***

Damer utan kläder ska man inte titta på.
Fy skäms på sig medborgare som tittar ändå.
Det är onaturligt att se en kvinna bar.
Det kan man bli förstörd av den saken är klar.
Hon skulle haft på sig något lätt och dansat klassisk rysk balett.
Då hade det varit konst och befrämjat vår kultur.
Det här är väl ingen konst censur, censur!


***

Så. Jävla. Bra.
(Undra om Herr O vill spela den här för mig ikväll på gitarren?)

  • Comments(3)//now.wordflow.se/#post553

huvud, axlar, knä och tå.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 04 Jan, 2011 10:33

60% av Aftonbladets läsare tycker att denna bild på Pam är "smart och kaxig". De glömde att lägga till alternativet "airbruschad". Säga vad man vill om Pam, om det "sexiga" putandet och den uppenbara bildretuschen, men grundidén är bra. Bra Copy.

  • Comments(2)//now.wordflow.se/#post485

Just nu i Skövde

Kreativt skrivandePosted by cecilia 24 Nov, 2010 13:25
Cockerspanielpojke tittar på snökaoset. Föga imponerad, vad det verkar.

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post455

Bra copy.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 22 Nov, 2010 14:53

Och en snopp. Bara det!

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post452

De där detaljerna.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 15 Nov, 2010 10:48
Jag unnade mig ett par nya Nolita-jeans i helgen. Fick ett sting av ångest. "Var de inte i dyraste laget?", knorrade Spara-Tutt. Men så såg jag tvättlappen igår. Och lugnade mig. Jag gillar ju de där detaljerna. Kreativt. Roligt. Bra. "Fett värt det!", trallade Slösa-Tutt.

  • Comments(2)//now.wordflow.se/#post443

Auto-in-korrekt.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 10 Nov, 2010 15:53

Dagens tema är ord-fnisseri. Det började med att jag sms:ade sambon: "HALT IDAG". Och han svarade att han först trodde att JAG var HALT. He he he. Underbart.
Ehum.
Och just nu fnissar jag åt autokorrekt.
Särskilt I'll be right over.

  • Comments(2)//now.wordflow.se/#post439

Reklamgroda.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 10 Nov, 2010 11:52

Den här reklamgrodan har jag fnissat åt hela förmiddagen.

"Endmark, en tyskt företag, specialiserat på marknadsföring och varumärken, genomförde i fjol höst en undersökning om hur väl tyska konsumenter förstod olika engelskspråkiga slagord i reklamen. Resultatet var tämligen nedslående; mer än två tredjedelar av de tillfrågade (över tusen personer) missförstod eller förstod inte alls de engelskspråkiga reklambudskapen. Endmark undersökte hur konsumenterna uppfattade tio olika slagord från bl.a. Opel, Levi´s, Braun, Philips, Langnese, Mixery och YouTube. Den värsta missuppfattningen råkade förmodligen YouTube ut för. Deras slogan ”Broadcast yourself!” uppfattades av många som ”Mache Deinen Brotkasten selbst”, d.v.s. ”Gör din brödburk själv!”."

Tack Språkförsvaret.

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post438

Trema, minsann

Kreativt skrivandePosted by cecilia 02 Nov, 2010 15:22

Nej.
Detta är inget blogginlägg för att tipsa om någon ny gullig parfym.
Nej.
Detta är ett klagande litet inlägg som vill informera om att de två dubbla prickarna över franska i:n gör att varje vokal skall uttalas. Alltså skall detta varumärke uttalas ANA-IS ANA-IS, och inte ANÄ ANÄ.

/Mademoiselle Gnäll

  • Comments(5)//now.wordflow.se/#post434

Min allra första pitch.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 28 Oct, 2010 20:31
(Ännu en sak jag hittat i min lådrensning)

2006 utbildade jag mig till Copy på Berghs reklamskola i Stockholm, en utbildning på distans som var grymt bra. Slutprovet var att göra en egen "pitch" - vi fick en produkt; i detta fall en yoghurt från Skånemejerier, som vi skulle sätta namn på och skapa en kampanj till. Kampanjen var 5 stora affischer som skulle sitta i tunnelbanan; sådana där man åker förbi eller står och glor på när man väntar på nästa tåg. (En rolig typ av reklam tycker jag som inte bor i en stad med tunnelbana, man kan skapa lite serie-stuk på det sättet).

Här kommer min pitch, yoghurten döpte jag till YOGO, och på grund av det 70-talsmönster som fanns på flaskan, lite lätt psykedeliskt, landade jag som inspiration i barnprogrammen jag själv hade vuxit upp med: Professor Baltazar och Professor Drövvels hemlighet. Den senare använde jag till min idé. Jag ritade, för hand, och satte upp min idé på 4 stora svarta pappark. Ni som sett Professor Drövvels hemlighet vet ju vad grejjen var: Att det hängde konstiga saker utmed älven, och dessa avslöjades med konstig, dramatisk musik.

Here goes:
Bröderna Dahl ror lugnt och fridfullt på Overfloden i kanoten Elvegris. Ser en skylt med ordet "mellanmål" på.Bröderna blir exalterade. Titta där står det "mellanmål". De ror i skyltens riktning.
Och så den otäcka musiken. Vad är det som hänger i grenen? Zooma in på yoghurten.
Bröderna blir jätteglada och exalterade - självklart är det en YOGO de vill ha som mellanmål.Och så slutklämmen. Såhär fyra år efter hade jag trimmat ner sluttexten rejält, och kanske funderat ett varv till, men, men.

  • Comments(4)//now.wordflow.se/#post429

:-)

Kreativt skrivandePosted by cecilia 24 Oct, 2010 18:54
Mattias blev glad och varm i hjärtat av min kommentar om hans fantastiska inlägg om möten. Det gör mig varm i hjärtat att han lyfter min kommentar i sitt senaste inlägg. Tänk så många varma hjärtan. Som ger ringar på vattnet.

Jag sluter ikväll mitt varma hjärta runt Herr O, en man med större hjärta än de flesta människor jag mött på den här jordkulan. Och jag packar böcker. Till vårt gemensamma bibliotek.


  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post424

Jag blir så trött...

Kreativt skrivandePosted by cecilia 13 Oct, 2010 22:19
... på all intelligensbefriad godisreklam att jag blir småtokig. Så är det bara. Jag kan faktiskt inte peka ut vilken av dem som är vidrigast, jag känner mig däremot manad att lista upp dem på grund av sin uselhet. Vem köper godis på grund av denna reklam? Annat än för att driva med den? I ren protest ska jag aldrig någonsin köpa nedanstående varumärken. Det de har gemensamt är att de är "dubbade" - och det FUNKAR ALDRIG. Vad är det för reklambyråer som rekommenderar sina kunder detta? Var är yrkesstoltheten? DET SOM FUNKAR I TYSKLAND FUNKAR INTE PER AUTOMATIK I SVERIGE! LOKALANPASSNING Anyone?

Vidrig godisreklam:

Werthers Original

Det enda som är roligt med den här reklamen är parodin som 15-årige systersonen visade mig på YouTube.

Riesen
En hypnotisk virvel av mörk choklad och klämkäcka bygg-gubbar? Snälla! Gäsp...

Toffifee
"Man har så kul med Toffifee!"
Åh, hå hå - har man det? Men man har inte lika kul när man ser reklamen med klämkäcka familjen och rediga barnen. Vem vänder sig den till? Hypnotisk virvel av kola här. Ja, Gud, så det säljer...

Merci
"I'm so happy, I'm so glad that I've got you
I want to thank you, and thank you means Merci...
MERCI! My little way of saying thanks!
MERCI for being you!"
OMG. Väldigt väldigt väldigt "Last Christmas".


  • Comments(4)//now.wordflow.se/#post405

Dagens Sär Skrivning

Kreativt skrivandePosted by cecilia 11 Oct, 2010 19:01
Från Billingens frilufts område.
Jätte fin.

  • Comments(5)//now.wordflow.se/#post400

Lycka?

Kreativt skrivandePosted by cecilia 04 Oct, 2010 16:44

Påminner om detta igen - BOB vill att alla delar sina "lyckligaste stunder" med honom, då han ska framföra en dialog om lycka på Dramatens scen om 4 veckor och 5 dagar och behöver inspiration. Inga dikter eller noveller, bara en enkel beskrivning om vad som är lycka för dig.

Vad får han av mig?

"Lycka för mig är att vara i kontakt med kärlek, flöde, kreativitet och glädje, och att känna att jag bidrar till något större än mig själv. Kärlek för mig är närhet och omtanke. Flöde för mig är synkronicitet och vardagsmagi. Kreativiet är för mig skapandeprocessen genom skrivande, målande, fotograferande. Glädje är för mig den där kittlande magkänslan, lite lik förälskelse, som känns så jädra helande och stark, som att dansa fram på gatan. Och att bidra, det är att skapa mening, att inte stå ensam, att ha makt att påverka."

  • Comments(5)//now.wordflow.se/#post390

En Copy-Kung ger råd

Kreativt skrivandePosted by cecilia 28 Sep, 2010 19:23
Mattias Åkerström, Sveriges kändaste Copy-bloggare, intervjuas om bloggandet och tipsar bland annat om hur man skapar en blogg som andra vill läsa:

1. Skriva om något som du verkligen tycker är intressant – nischa dig.
2. Prioritera kvalitet framför hög uppdateringsfrekvens. Se till att inläggen håller över tid.
3. Berätta när det finns något nytt att läsa på bloggen – använd Facebook, Twitter och andra kanaler.

Någon som vill lägga till något i listan?

  • Comments(2)//now.wordflow.se/#post385

Aardvark & EavesDrop

Kreativt skrivandePosted by cecilia 21 Sep, 2010 22:12
Ord som förflyttar sig mellan språk, mellan betydelser och mellan århundraden är oerhört fascinerande. Ett av engelskans snyggaste ord tycker jag är Aardvark. Självfallet är det inte ett engelskt ord från början, utan härstammar från Afrikaans (dvs västgermanska som talas av främst vita i Sydafrika) och betyder bokstavligen Jord-Gris (Aard=Jord).

Ett sånt där ord som jag inte längre vet om jag drömt ihop etymologin bakom eller om det faktiskt är någon som lärt ut det till mig är att det engelska ordet Eavesdropping (att tjuvlyssna på någon) egentligen är detsamma som det västgötska ordet Öfsadröp (regnvatten som droppar från ett hus). Slår upp det och mycket riktigt:

"eavesdropper mid-15c., from M.E. eavesdrop, from O.E. yfesdrype "place around a house where the rainwater drips off the roof," from eave (q.v.) + drip. Technically, "one who stands at walls or windows to overhear what's going on inside."

Sen tycker jag rent spontant att svenskan borde plocka tillbaka det vackra ordet vindöga för fönster, som norrmännen och engelsmännen valt att bevara.


  • Comments(2)//now.wordflow.se/#post377

Mångsidig måndag.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 13 Sep, 2010 22:02
Istället för att komma ihåg att jag hade tvätt-tid ikväll, så tog jag en tur till Kulturhuset och deras koncept Mångsidiga Måndagar där dagens tema var "Skriv klart". Bra tema för mig som har mycket skrivet. Liggande. Sparat. Ruvande. Debutanten Catharina Bergsten var där och berättade om sin väg från idé till utgivning av kortromanen "Besinningens sår". Det var bra. Blev en bra och delande dialog mellan Catharina och oss 14 som kände oss mångsidiga nog att gå dit. Några goda råd från författarinnan:
- Skriv om sånt du känner till
- Skriv om sånt som berör dig själv, då berör det andra
- Avsätt tid till skrivandet, gör det viktigt
- Börja smått, försök att få en novell publicerad först, för att få mersmak

Mmm, kanske börjar jag riva igenom alla mina skisstexter igen. Kanske är det dags nu. Kanske...

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post368

Bli Copywriter i tio steg – en snabbgenomgång

Kreativt skrivandePosted by cecilia 12 Sep, 2010 21:04

1. Var passionerat nyfiken på saker och ting – utan begränsning, tyck om att ställa frågor och undersöka i detalj hur saker går till, blir till, gilla att läsa, göra din research och lära dig nya saker inom branscher du kanske egentligen inte är superintresserad av. Det gäller att hitta det intressanta i varje projekt.

2. Gilla att bläddra i tidningar, kolla på reklam, titta på youtube, läsa branschtidningar – vad händer i reklambranschen, www.resume.se är en bra källa, här utnämns månadens kampanj i TV, radio, print, DR, etcetera. Häng med. Vad händer. Vad är inne. Vad gör de stora byråerna, vilka jobbar med vad?

3. Var beredd på att jobba i en bransch som är snabbrörlig, stressig, ombytlig, krävande, ibland ytlig och samtidigt jädrigt kreativ och kul.

4. Skaffa en bra relevant utbildning, Berghs eller Forsbergs är välansedda i Sverige, men det finns andra också. Kolla vad de erbjuder, vad du får. Och vad det kostar.

5. Var bra på att tänka kommunikation i kombination med BILD; foto, grafik – vad gör typsnittet för din kommunikation – HUR levereras dina ord. Idéarbete är lika mycket bildidé som ordidé. Kanske är det bra att försöka hitta en praktikplats där du kan jobba ihop med en AD, era roller går totalt i varandra - ibland är det du som Copy som löser bildidén och ADn som löser orden.

6. Var ödmjuk och flexibel om du vill in på en byrå. Du kommer att få bevisa att du kan. Om du vill få in en fot, var beredd att jobba med lite andra saker än bara vara Copy, kanske kan du projektleda? Kan du något annat? En bred profil är intressant på en liten byrå, till exempel. Bjud till. Och bevisa.

7. Att vara Copy är ett förträffligt sätt att öva sig på att ta kritik, och att ta till sig kritik. Var beredd på att många av dina idéer och ord kommer att dissas eller skrivas om. Det kan bero på kunden, på att det inte finns tillräckligt med utrymme på en trycksak… Det gäller att inte tappa sugen. Tänk på att ju fler hjärnor som tycker till, desto bättre kan din grundidé bli. Öva på att inte ta det som personlig kritik genom att låta andra läsa dina texter och komma med feedback – och kom ihåg – de kommer med feedback på ORDEN du skrivit i sitt sammanhang. Inte på DIG. Du kan släppa orden när du skrivit dem. De är inte du.

8. Genuint skrivna texter är bättre. Så är det bara. Även om det handlar om tre rader. Ska du skriva en text om choklad? Ät choklad samtidigt. Ska du skriva texter till mjölkpaket? Besök gården. Om du kan lukta på, smaka på, ta på, stå mitt i det du ska skriva om märks det. Det blir autentiskt. Fejkat är aldrig lika bra.

9. Lär känna din målgrupp! Ska erbjudandet/produkten du skriver om nå ut till killar, 14-16 år? Se till att du sätter dig in i deras situation. Bli en av dem. Hur lever de? Vad tittar de på när de kollar TV, vad äter de, vad har de på sig, vad är inne, vad är ute, vad finns det för olika subgrupper i målgruppen, vad har de för humor? (Här är youtube till stoor hjälp – och fråga fråga fråga personer ur målgruppen).

10. Ha humor. Kul/Smart reklam vinner alltid. Fôlk vill bli roade. Skrattar man så kommer man enklare ihåg.

Och - så hjälper det såklart att kunna stava också. :-)

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post367

Awakeyes!

Kreativt skrivandePosted by cecilia 22 Aug, 2010 22:27

Det här kanske jag kan lansera som produkt för måndagströtta kontorsråttor (sådana som jag) - ett par vakna ögon som man enkelt placerar ovanpå sina sovande så chefen tror att man är vaken, fokuserad, alert?

Produktnamn: Awakeyes!
Payoff: Sees what you choose not to!

  • Comments(2)//now.wordflow.se/#post346

Sociala medier påverkar språket!

Kreativt skrivandePosted by cecilia 18 Aug, 2010 16:17

Jo, såklart de gör. Numera hör jag hur folk har blivit "addade" och "pokade" till vardags runtomkring mig. Ja, de flesta som jag hör prata om allas vår favoritlekplats använder de engelska orden. Hittade ett intressant inlägg här rent språkligt om "gilla-knappen" som finns på FB på svenska. Läs och begrunda. Intressant.

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post339

Nattlig skrivinspiration

Kreativt skrivandePosted by cecilia 13 Aug, 2010 15:03

I somras var jag och lyssnade på Caiseal Mor, en australiensisk fantasyförfattare som är en av 120 Idiot Savants i världen (som snubben i Rain Man, ni vet). Caiseal är autistisk och kan på 3 veckor lära sig ett främmande språk helt och hållet, eller plocka upp ett instrument och spela det utan problem. Det han också gör, är att skriva böcker. Han gör det genom att drömma ett kapitel varje natt, vakna på morgonen och skriva ner det han drömt. Han har skrivit 4 internationella bästsäljare på det sättet, och åker nu världen runt och föreläser om autism, kreativitet, skrivande och om hur vi alla har tillgång till det som han har tillgång till: DMT, en substans som naturligt finns i våra hjärnor med som autister har 12 gånger mer av än oss icke-autister. DMT (Dimetyltryptamin) frigörs bland annat i hjärnan när man ska somna och hjälper oss att drömma, det frigörs i stora doser när man ska föda barn, precis i dödstillfället, och det frigörs i stora doser dag 49 i ett fosters liv; dagens då barnets kön bestäms. DMT är också huvudingrediensen i den sydamerikanska drogen Ayahuasca, som ger hallucinationer och nära-döden-upplevelser. (Och det var tydligen under en tripp på Ayahuasca i Sydamerika som James Cameron fick idén till filmen AVATAR, för detta var hans upplevelse påverkad av drogen).

Hur som helst - dit jag ville komma var att i natt vaknade jag av att jag hade VÄRLDENS dröm, jag menar, jag var så otroligt GLAD när jag vaknade till för det var en så enormt bra story, en spännande och smart idé och jag tänkte att ”det här är så bra att det här ska jag skriva en hel roman om”. Och sen somnade jag om. Och när jag vaknade på morgonen mindes jag bara fragment, och inte alls den briljanta idén som jag fnissade förnöjt över på natten. Så nu känner jag mig lite lurad, besviken, och blåst på min roman. Bara att somna om antar jag, och ha papper och penna redo…

Är det någon som har läst boken ovanför förresten? "DMT, the Spirit Molecule" av läkaren Rick Strassman. Jag blev lite sugen på att läsa den...

  • Comments(1)//now.wordflow.se/#post332

Ha ha ha.

Kreativt skrivandePosted by cecilia 13 Aug, 2010 10:58
Vasaskolan i stan har fått nytt namn. Sånt här kan jag inte låta bli att skratta åt och har väldigt svårt att bli arg på. För det är så kreativt. Och roligt.

  • Comments(0)//now.wordflow.se/#post331

Lekande barn?

Kreativt skrivandePosted by cecilia 27 Jun, 2010 20:56

Ni som skriver och författar därute - känner ni igen er i detta som Johanna Wistrand på Falkens författarskola bloggar om - att skriva är för henne att vara "det glada barnets språkrör"?
Någon som läst boken hon rekommenderar? Let the Crazy Child Write. Låter spännande. Låter som något jag vill läsa. Låter som en tanke jag kan nicka medhållande åt - att kreativitet är kopplat till det galna barnet i mig.

  • Comments(1)//now.wordflow.se/#post306
Next »